Enquête september 2018
Afgelopen juni 2018 hebben 391
inwoners van de Binnenstad-Java meegedaan aan het leefbaarheidsonderzoek van de
wijkraad. In het totaal hebben 391 bewoners de
enquête ingevuld. De bruikbare respons van de enquête bedraag 15 %.
In het onderzoek is o.a. gekeken naar de tevredenheid van de inwoners over het
wonen, de ervaren eenzaamheid, verkeersveiligheid in de wijk en de betrokkenheid
van inwoners bij wijkactiviteiten.
Hieronder een kort grafisch overzicht waarbij u kunt zien hoe er is gereageerd op de belangrijkste vragen uit de enquête
Samenvatting
Waardering voor de woonomgeving.
Het merendeel van de inwoners waardeert vooral de winkels en de ligging aan het
water, de nabijheid van de zeedijk en de bereikbaarheid van andere
voorzieningen (zoals de huisarts, het politiebureau, de speeltuintjes en de
bibliotheek).
Contact tussen de bewoners.
De inwoners zijn doorgaans tevreden met één of meerdere aspecten van contact.
Het meest gewaardeerd wordt het onderlinge contact van de inwoners, het respect
dat inwoners onderling voor elkaar hebben, en het feit dat mensen elkaar met
rust laten.
Verbeterpunten.
De leefbaarheid van de Binnenstad-Java kan volgens de inwoners op een aantal
punten worden verbeterd.
Allereerst willen inwoners meer groen en een beter onderhoud van het groen
zien.
Voorts is meer parkeergelegenheid gewenst en moeten foutparkeerders eerder
beboet worden.
Verder hebben de inwoners een voorkeur voor laagbouw en dient er meer toezicht
te zijn op achterstallig onderhoud van de gebouwen.
Het tegengaan van (drugs)overlast en zwerfvuil zou prioriteit moeten hebben,
alsook de winkelleegstand in de wijk.
Verkeersveiligheid.
Een kwart van de inwoners vindt dat de verkeersveiligheid niet verbeterd hoeft
te worden. De inwoners die dit wel willen, noemen vooral de volgende
verbeterpunten:
De Blokken (eenrichtingsbeleid
handhaven),
Burgemeester Geillstraat (hardrijden en foutparkeren tegengaan),
Oostelijk Bolwerk (hardrijden en busverkeer beperken),
Van Steenbergenlaan (beter overzicht verkeerssituatie),
Nieuwediepstraat (maatregelen treffen tegen gevaarlijke bocht),
Kennedylaan/Schuttershofweg (betere ligging oversteekplaats en minder drukte),
Axelstraat (beter overzicht verkeerssituatie),
De Veste/Scheldeboulevard (betere ligging oversteekplaats) en
Scheldekade (hardrijden en asociaal rijgedrag tegengaan).
Eenzaamheid.
De inwoners hebben meerdere ideeën om eenzaamheid in de wijk te bestrijden.
De meest genoemde ideeën hangen samen met het organiseren van activiteiten voor
eenzame bewoners, het inzetten van vrijwilligers voor bezoek aan huis en
vervoer naar activiteiten. Verder het
stimuleren van contact tussen de buurtbewoners en mensen die kampen met
eenzaamheid, waarbij het contact wordt geïnitieerd door de buurtbewoners of de
eenzame personen zelf.
Activiteiten.
De inwoners bezoeken vooral muziekactiviteiten in de wijk, op afstand gevolgd
door wijkraadvergaderingen, creatieve en sportactiviteiten.
Het merendeel van de inwoners heeft geen behoefte aan meer activiteiten in de
wijk. Driekwart van de inwoners is bekend met het wijkcentrum De Triangel en
weet wat het te bieden heeft.
Van de inwoners die niet of nauwelijks weten wat De Triangel doet, wil de helft
meer weten over de activiteiten in het wijkcentrum. Eén op de drie inwoners
heeft behoefte aan een wijkcentrum.